Laatste week in Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu Laatste week in Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

Laatste week in Arequipa

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

01 Januari 2012 | Peru, Arequipa

Gisteren heb ik de laatste spaanse les gehad en afscheid genomen van mijn leraren en de school Ceica Peru. De afgelopen 5 weken heb ik ontzettend veel spaanse werkwoorden in 10 verschillende tijden en heel veel vocabulaire voorbij zien komen. Af en toe had ik het idee dat mijn hoofd overvol zat met frans, duits, engels, nederlands en spaans. Vorige week heb ik het boek “Charlie en de Chocoladefabriek” in het spaans gelezen en als ik in Nederland ben ga ik zeker meer boeken in het spaans lezen en natuurlijk veel oefenen in spreken met mijn zus Gonnie.

Valeria had met Kerst inline skates gekregen van papa en mama. Na één poging had ze de moed opgegeven en de skates weer ingepakt. Ik stelde voor om haar te helpen om het onder de knie te krijgen. Hebben een paar uurtjes geoefend en nu kan ze al aardig skaten en heeft ze er veel plezier in gekregen.

Vanmiddag ben ik met mijn gastgezin weer bij oma geweest waar de hele familie weer gezellig bij elkaar aan tafel zat. Vanavond komt de andere oma hier oud en nieuw vieren en AnaCecilia en ik hebben vanmiddag een hele achterpoot van een varken bij een kok opgehaald. AnaCecilia heeft het vlees gekocht en naar deze kok ge bracht om te laten braden. Haar oven is te klein. Het is inderdaad een flink groot stuk vlees en de geur belooft heel wat voor vanavond. Om het een beetje compleet te maken heb ik een fles rode wijn gekocht. Wordt mijn eerste glaasje sinds ik uit Nederland ben vertrokken. En natuurlijk iets geels…….

Ik heb denk ik toch wel wat teveel cadeautjes heb gekocht voor de kids en kleinkindjes, plus de boeken, woordenboeken en schriften van school en de rokjes en jurkjes, om in mijn backpack mee te sjouwen door heel Peru. Vandaag heb ik alle spullen die ik niet meer ga gebruiken in een tas ingepakt en AnaCecilia gaat deze tas begin volgende week naar een koeriersbedrijf brengen om naar een adres in Lima te versturen (bedankt Tina!). Het is echt bijna voor niks: S/. 10 voor de eerste kilo en verder S/. 4,50 voor elke kilo meer. S/. 10 is ongeveer 3 euro. Binnen 1 à 2 dagen is de tas in Lima. Zodra ik in Lima aankom eind januari, ga ik hem ophalen om mee te nemen naar Nederland.

Vandaag is het een gure dag met veel miezerige regen (dikke truien weer). Het is al meer dan een week niet echt zomers, ’s morgens schijnt de zon magertjes en ’s middags veel bewolking en af en toe regen. 2 dagen geleden kon je geen hand voor ogen zien van de mist. Het schijnt normaal te zijn, de zomer is hier niet echt warm en met regen. De rivier “Rio Chili” heeft een heel andere kleur gekregen (bruingeel) en stroomt veel harder en het niveau is aanzienlijk gestegen. Het heeft in de bergen ook veel gesneeuwd. Iedereen hier zegt dat het in Puno en Cusco ontzettend veel en hard geregend heeft en dat zijn nu net de plaatsen waar ik naar toe ga….. Deze week zijn er opeens een hoop toeristen in Arequipa (kun je zien aan de korte broeken en sandalen, die dragen de Peruanen niet echt).

Wat me hier in Peru overigens opvalt is dat er bijna geen mensen roken. Er worden op straat wel sigaretten aangeboden (heel kleine pakjes) en af en toe zie je dat iemand één sigaret koopt. Geen van de mensen die ik hier heb ontmoet rookt, noch de ouderen noch de jeugd. Schijnt voor de meesten onbetaalbaar te zijn.

Over 2 weken start de Dakar rally hier in Arequipa. Misschien dat er bekenden uit Nederland zijn die dan hier op bezoek komen, in ieder geval deelnemers. Er hangen posters en ook in de krant wordt er over geschreven. Ik zal daar verder niets van merken omdat ik dan niet meer hier in Arequipa ben.
Ik was van plan om vandaag (zaterdag) een dagje naar de kust in Mollende te gaan, maar het is me sterk afgeraden omdat blijkbaar heel veel mensen naar de kust gaan en het er ontzettend druk zal zijn.

Maandag neem ik afscheid van het gezin en vertrek ik om 8 uur ’s morgens met de bus naar Puno om naar het Titicacameer te gaan. De afgelopen weken heb ik ontzettend veel ervaringen opgedaan en heb intens genoten van de school, het gezin, de familie en van alle nieuwe dingen hier in dit prachtige land.
Het is nu half negen in de avond en buiten hoor je al volop vuurwerk. Zo meteen komt oma en gaan we eten en de avond verder gezellig doorbrengen en nog ergens naar toe om vuurwerk te kijken. Ik wens jullie vanuit Arequipa allemaal een heel gelukkig Nieuwjaar.

  • 01 Januari 2012 - 02:02

    Daniel W.:

    Het is hier 3h00 juist uitgevierd.
    van harte een hoop- en vreugdevol 2012 toegewenst met de gezondheid onder de arm. gewoon genieten....

  • 01 Januari 2012 - 09:41

    Karel Corina En Kids:

    Hoi Carien
    Als eerste willen we jou het allerbeste wensen voor het jaar2012.
    Het is weer een leuk verhaal om te lezen.
    Vanmiddag gaan we naar jullie mam, we komen rond 16.00u bij elkaar, althans de jongens want de dames hebben het beter bekeken de een in peru de ander in zwitserland en petra in amsterdam. Heel veel plezier nog daar en kijk goed uit als je volgende week op pad gaat.
    Groetjes en tot horens

  • 01 Januari 2012 - 11:40

    Jurgen:

    Hoi Carien,

    De allerbeste wensen voor 2012! Ik hoop dat in 2012 je dromen verder uitkomen!

    Heel veel plezier met je rondreis. Ik zie al uit naar de foto's, zodat we vanuit NL. ook een beetje mee kunnen genieten.

    Groetjes Jurgen

  • 01 Januari 2012 - 14:30

    Loes De Wild:

    Hallo Carien, dank voor je reactie op mijn weblog en je bent van harte welkom mocht je Iquitos aan doen. Goede reis verder!

  • 01 Januari 2012 - 17:41

    Tonny:

    Carien, ook voor jou een heel gelukkig nieuwjaar en alle goeds voor 2012. Het is voor jou in ieder geval een prachtig begin van het nieuwe jaar. Geniet er met volle teugen van. Groeten.

  • 01 Januari 2012 - 21:02

    Rini Roest:

    Gelukkig nieuwjaar en nog een fijne reis, geniet er nog van

  • 02 Januari 2012 - 07:49

    Rene:

    oeh, zo dicht bij ParijsDakar en er dan niks van meekrijgen..... jammer (jaloers)
    de beste wensen !

  • 02 Januari 2012 - 13:07

    Petra:

    Hoi Carien,

    Hoe was de jaarwisseling? Waarschijnlijk zit je nu in de bus naar Puno. Ik neem aan dat je onderweg in een internetcafe je reiservaringen met ons deelt. Heel veel plezier ermee en tot gauw horens, Petra

  • 03 Januari 2012 - 21:45

    Lieke En Sanne:

    Gelukkig dat je heeeeeeel veel cadeautjes voor ons hebt gekocht. Zooooooveeeel dat je ze niet eens kunt tillen op je rug!
    Bedankt oma (en Tina)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

De eerste keer

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2012

Van Ayacucho naar Lima en naar huis

24 Januari 2012

Ayacucho, Quinua en Huari

22 Januari 2012

Islas, Reserva en onderweg

21 Januari 2012

Mummies, potten en een mormoon

19 Januari 2012

vliegen
Carien

Actief sinds 15 Okt. 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 23859

Voorgaande reizen:

05 September 2022 - 18 Oktober 2022

Balkan Boulevard

20 November 2011 - 27 Januari 2012

De eerste keer

Landen bezocht: