Ayacucho, Quinua en Huari - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Carien - WaarBenJij.nu Ayacucho, Quinua en Huari - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

Ayacucho, Quinua en Huari

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

24 Januari 2012 | Peru, Ayacucho

Gisteren heb ik de stad Ayacucho (2761 meter) verkend, veel gewandeld naar de buitenwijken en om een uur of twaalf waren er opeens een hoop kleurig geklede mensen in de straat waarvan sommigen met muziekinstrumenten. Het bleek een feest te zijn waarbij alle wijken van de stad vertegenwoordigd werden door een groep, iedere wijk anders gekleed, andere dans en andere muziek. De bedoeling is dat uit deze vertegenwoordigers van de wijken, enkele groepen gekozen worden om weer te wedijveren met andere plaatsen in de regio (provincie) Ayacucho. De uiteindelijke finale is met carnaval.
Terug in het hotel begon het verschrikkelijk hard te waaien en te regenen.

Vanochtend werd ik wakker van een hoop geknal. Ik denk dat het weer iets te maken hadt met een of andere heilige of misschien vierden de winnaars van gisteren hun overwinning.

Vandaag heb ik een lokaal busje genomen naar Quinua en Huari (Wari). Quinua ligt op ongeveer 37 kilometer noordoostelijk van Ayacucho en de weg ernaar toe is heel bergachtig met rotsformaties die op de foto’s van Grand Canyon lijken. Langs de weg en in het land stonden veel eucalyptusbomen, verschrikkelijk veel cactussen, voor de vruchten(cactusvijgen oftewel tuna) en ook voor de insectenlarven van de cochamilla die de kleurstof cochenille produceren (heb ik al eerder over geschreven tijdens mijn bezoek aan de Colca Cañon). Verder heel veel aardappelen en maïs. Langs de weg ook heel veel varkens, vastgebonden aan een touw, koeien, schapen en ezels. Ongeveer 1 kilometer noordelijk van het dorpje op 3300 meter staat een 44 meter hoge obelisk midden in de pampa op de plaats waar de slag bij Ayacucho werd beslist. Er waren een heleboel handwerkplaatsen waar aardewerk met de hand werd gemaakt en beschilderd en heb weer wat souvenirtjes gekocht waaronder het retablo met nacimiento. Ook kwam ik onderweg een peuterspeelzaaltje tegen. Heb hier voor Ellen een foto van gemaakt. Daarna ben ik met een busje weer richting Huari gegaan.

Huari is een gebied waar vroeger, iets meer dan 1000 jaar geleden ongeveer 50.000 mensen moeten hebben gewoond. Je kon nog oude straten, pleinen, opslagplaatsen en kanalen onderscheiden en het gebied moet ongeveer 2000 hectare hebben beslaan. Er waren verschrikkelijk veel sprinkhanen zowel heel grote als ook veel kleine groene (waren de jongen). Er was ook nog een klein museumpje met wat schedels en voorwerpen. De schedels hadden rare vormen en ook zag je dat er gaatjes in waren geboord. Volgens de bijschriften opereerden de Wari vroeger al de hoofden en hersenen van de mensen. Aan de andere kant van de weg zaten wat vrouwen met kinderen en hier heb ik tuna gekocht. 6 voor S/. 1. Heerlijk. Ze werden wel voor me gepeld want ze zijn erg stekelig. Er stonden heel veel kratten met geoogste tuna klaar voor transport. Boven op de kratten lag een hoop gebladerte, dit bleken de bladeren van een boom te zijn die voor antibiotica werd gebruikt. Het was een boom met gele bloemen. Heb er een foto van gemaakt zodat ik thuis kan nakijken welke boom het was. Zit ik daar lekker op een bankje bij de vrouwen en kinderen mijn tuna’s op te eten staan er ineens een paar varkens achter mijn rug te wroeten.

Weer in busje gestapt richting Ayacucho. Gegeten in een restaurantje, de eigenaar vertelde me dat, wat ik aanwees, varkensvlees was. Ik denk laat ik het maar eens proberen, had dat al lang niet meer gegeten. Krijg ik een stuk spek met de haren er nog op. Brrrr. Het blijkt toch vaak weer een verrassing.
Daarna ben ik nog naar een busonderneming gegaan en heb mijn ticket richting Lima gekocht voor woensdag. Het begon weer super hard te waaien, het werd donker en ben richting hotel gegaan. Overigens is het hier heerlijk weer, warm en zonnig. Bij aankomst was er geen stroom. Toen weer wel en nu weer niet, maar omdat de accu van mijn laptop nog vol zat kon ik mijn verhaaltje toch weer schrijven.

  • 24 Januari 2012 - 00:17

    Petra:

    Leuk om je weer te horen. Jammer dat de verbinding verbrak. Nog een paar dagen genieten. Zou het leuk vinden om zondag langs te komen. Bel je daarover. Dag lieve zus,

    Petra

  • 24 Januari 2012 - 04:52

    Daniël W.:

    Ik voel "afscheid" in je schrijven.En als ze gaan beginnen met spek met haar op, wordt het misschien wel tijd...

  • 24 Januari 2012 - 13:09

    Tanja:

    Jouw berichtjes zijn inmiddels een soort van verslaving voor mij. Dat wordt afkicken volgende week.
    Geniet nog van de resterende dagen en alvast een goede terugreis.

  • 24 Januari 2012 - 15:45

    Karel Corina En Kids:

    Spek met haren inderdaad brrrrr, marly vraagt of je dit ook echt hebt geproefd.
    We vragen ons wel af of je alle souvenirs wel meekrijgt in je koffer en rugzak.
    We zullen ze beslist wel een keer zien in uden. Wij wensen jou een veilige vlucht en tot binnenkort.
    groetjes van ons allemaal


  • 24 Januari 2012 - 19:20

    Gonnie Van Ham:

    Heb je ook geroosterde sprinkhanen gegeten, als je de kans hebt zeker doen, want ze zijn HEERLIJK.
    Disfrute los ultimos dias en Peru y esperemos verte pronto en buena salud, cuidate querida hermana mia.
    Jos en Gonnie

  • 24 Januari 2012 - 19:20

    Gonnie Van Ham:

    Heb je ook geroosterde sprinkhanen gegeten, als je de kans hebt zeker doen, want ze zijn HEERLIJK.
    Disfrute los ultimos dias en Peru y esperemos verte pronto en buena salud, cuidate querida hermana mia.
    Jos en Gonnie

  • 25 Januari 2012 - 18:07

    Joke:

    Wat een prachtig land is Peru, en een rijk verleden. En ook prachtige verhalen van jou.
    Tja.... bijna tijd om afscheid te nemen, met een rugzak vol herinneringen. ( en souveniers)
    Ik wens je nog een fijne tijd en ook een goede reis terug.

    Joke

  • 25 Januari 2012 - 22:33

    Marian:

    hoi carien het zit er bijna op ,volgens mij vind je het heel jammer.maar je hebt wel heel veel mooie ervaringen opgedaan zeg.wij hebben genoten van je verhalen.je kan ontzettend mooi alles weergeven.een goede thuisreis en lieve groetjes van nico en marian doei....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

De eerste keer

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2012

Van Ayacucho naar Lima en naar huis

24 Januari 2012

Ayacucho, Quinua en Huari

22 Januari 2012

Islas, Reserva en onderweg

21 Januari 2012

Mummies, potten en een mormoon

19 Januari 2012

vliegen
Carien

Actief sinds 15 Okt. 2011
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 23842

Voorgaande reizen:

05 September 2022 - 18 Oktober 2022

Balkan Boulevard

20 November 2011 - 27 Januari 2012

De eerste keer

Landen bezocht: