vliegen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Carien - WaarBenJij.nu vliegen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

vliegen

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

19 Januari 2012 | Peru, Nazca

Gisteren was al weer mijn laatste dag in Cuzco. Heb een klooster, de kathedraal en een Cocamuseum bezocht. Het Cocamuseum was heel interessant. Er zijn veel misvattingen over het gebruik van coca. Iedereen denkt meteen aan drugs maar dat is het dus echt niet. Ik drink iedere dag heel wat kopjes cocathee, het helpt goed tegen seroche (hoogteziekte). Ook kun je de blaadjes kauwen, precies zoals opa van Ham dat deed met tabak. Ook hij spuugde het na verloop van tijd uit en dat doe je ook met de cocablaadjes. Ik had een paar weken geleden een hele zak gekocht voor S/.2 en heb de rest achtergelaten in mijn hostel in Cuzco omdat ik het niet kan meenemen in het vliegtuig naar huis. Heb wel cocathee gekocht in het museum. Er hing overigens een heel grote foto van mijn favoriete artiest: Freddy oftewel Queen met als bijschrift de laatste woorden die hij een paar dagen voor zijn dood uitgesproken heeft over het misbruik van coke en dat is het product dat na bereiding van de cocablaadjes zo’n verschrikkelijke uitwerking en verslaving kan hebben.

Verder heb ik gisteren ook mijn busticket en hotelreservering naar Nazca geregeld. De bus van 18.00 uur met aankomst in Nazca om 07.00 uur; 670 kilometer. Het afscheid van Cuzco ging op het laatst nog gepaard met een flinke hagelbui. In het hostel moesten emmers worden geplaatst om de grote hoeveelheid water te kunnen opvangen. Vanuit de bus keek je op grote stukken witte berm (hagelstenen). Had wel bus cama (slaapplaats) gereserveerd maar de reis was nou niet echt aangenaam, honderden haarspeldbochten en sinds vanochtend ben ik in Nazca. Nasca ligt midden in de woestijn. De hele westkant van Peru bestaat uit kust en is alleen maar woestijn met oases. Bij aankomst heb ik meteen een vlucht over de Nascalijnen gereserveerd. Kostte een aardig duitje en dat zou niet zo erg zijn als ik het hele half uur van de merkwaardige lijnen had kunnen genieten, maar helaas, ik heb de helft van de tijd zitten overgeven. Was overigens niet de enige van de 4 die ziek was. De 14 figuren bestaan uit: walvis, trapezes, driehoeken, astronaut, aap, hond, condor, spin, vogel, hummingbird, alcatraz, papegaai, handen, boom en een condorbaby en zijn gemaakt door de Nazcas, afstammelingen van de Paracas. Zij leefden vanaf 200 AD tot 600 AD. Waarschijnlijk zijn de figuren gemaakt om het zaaien en oogsten van de gewassen af te stemmen op de seizoenen in plaats van op de veranderende weersomstandigheden. Als bepaalde sterren in lijn stonden met bepaalde lijnen, figuren of dieren was dat een signaal om te oogsten , te zaaien of dat er regen kwam: een soort astronomische kalender. Dit is althans de versie van Maria Reiche, die van 1946 tot 1998 de lijnen heeft bestudeerd. Anderen denken weer dat de figuren de punten aangeven waar ondergrondse waterputten waren. Ik vond het ondanks mijn misselijkheid een bijzondere ervaring om de figuren te zien en ook was het de eerste keer dat ik in zo’n klein vliegtuigje zat. Ik denk dat de bochten en luchtzakken het deden want de man die aan dezelfde kant zat voor me was ook ziek, de andere twee aan de rechterkant helemaal niet. Enfin, bij terugkomst in Nazca city ben ik naar een agency gegaan en heb voor vanmiddag een excursie geregeld naar Chauchilla (begraafplaats) en voor morgenochtend naar de aquaducten en Los Paredones. Hierover volgende keer meer.

  • 19 Januari 2012 - 18:36

    Daniel W.:

    Wat krijgen we nu?
    "De vliegende hollandse" Bij elk van je verslagen verschiet ik me steeds ne bult met korte armen. Wat steek jij daar allemaal uit zeg... Houwdoe..

  • 19 Januari 2012 - 23:33

    Gonnie:

    Iedere keer weer een ander avontuur, fantastisch zeg.
    Geniet van je laatste week in Peru en vergeet niet op tijd in te checken (online), zodat je niet op de wachtlijst terecht komt !
    Hasta luego, hermana mia

  • 20 Januari 2012 - 12:08

    Tanja:

    Het houdt niet op met die avonturen van jou. Ik vind het geweldig wat je daar allemaal meemaakt en het is ook heel leuk om te lezen, maar ik verheug me toch ook weer op heerlijk bijkletsen. Wat minder spectaculair maar altijd heel gezellig.

  • 20 Januari 2012 - 22:44

    Marian:

    hoi carien ,wat leuk om je verslagen te lezen,wat maak je veel mee zeg ,geniet er van groetjes marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Nazca

De eerste keer

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2012

Van Ayacucho naar Lima en naar huis

24 Januari 2012

Ayacucho, Quinua en Huari

22 Januari 2012

Islas, Reserva en onderweg

21 Januari 2012

Mummies, potten en een mormoon

19 Januari 2012

vliegen
Carien

Actief sinds 15 Okt. 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 23849

Voorgaande reizen:

05 September 2022 - 18 Oktober 2022

Balkan Boulevard

20 November 2011 - 27 Januari 2012

De eerste keer

Landen bezocht: