La Navidad - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu La Navidad - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

La Navidad

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

27 December 2011 | Peru, Arequipa

Kerst vieren doen ze hier toch wel effe iets anders dan in mijn familie. 24 december is de belangrijkste avond in Peru en in de ochtend heb ik samen met AnaCecilia inkopen gedaan op een grote (overdekte) markt. Zoveel groenten, zoveel fruit en zoveel verschillende soorten aardappelen, allemaal netjes opgestapeld alsof het een tentoonstelling is. En heel veel kip en vooral grote kalkoenen. Terug thuis snel naar het parkje om kerst met de kindjes uit de buurt te vieren. 6 jongeren van rond de 20 jaar hadden dit feest georganiseerd compleet met kerstman, cadeautjes, muziek en animatie. Voor de kleintjes ijsjes en ColcaKola en voor de volwassenen champagne.
De moeder van AnaCecilia had een gerecht klaargemaakt met heel veel koude groenten en kip, het was verrukkelijk. Dit hebben we ’s avonds rond een uur of half 10 gegeten in het huis van mijn gastgezin. Daarna zijn we naar de moeder van Augusto gegaan. Daar was de hele familie: ooms, tantes, neefjes en nichtjes, ongeveer 16 personen. Oma had een heel mooi verhaal verteld over het afgelopen jaar met dank aan Jesus en de verwachting voor het komende jaar. Daarna werden de cadeautjes voor de kinderen rondgedeeld en uitgepakt. Om 12 uur begon het vuurwerk, jawel dat is hier de gewoonte. Met Kerst en met Oud en Nieuw wordt vuurwerk afgestoken. Uiteindelijk gingen we om half een aan tafel: kalkoen en heel veel salades. Als toetje warme chocomel met Paneton (een soort krentenbrood in een grote ietwat ronde vorm. Om half drie waren we weer thuis.
Op Kerstdag zijn we om 12 uur ‘s middags naar de kerk gegaan. Dat gaat ongeveer hetzelfde als bij ons behalve de communie. Die mag je dus nog niet met je handen aanraken en wordt door de priester in je mond gelegd. Was bij ons zo’n dertig/veertig jaar geleden ook nog. Verder zijn de mensen hier (jong en oud) ontzettend gelovig, knielen en met hoofd vaak naar beneden en ogen gesloten. Ook in deze kerk weer een supergrote en mooie Nacimiento. Heel veel winkels zijn gewoon open, de bakker, de grote warenhuizen en veel kraampjes in de straat. ‘s Avonds met AnaCecilia en Valeria naar vrienden geweest.
2e Kerstdag wordt hier helemaal niet gevierd en ik ben vanochtend gewoon naar spaanse les geweest. Een onderwerp van vandaag was bijgelovigheid (supersticiónes) met oud en nieuw, nou daar weten ze hier wel raad mee.
1. Om 12 uur ’s nachts 12 druiven (12 maanden van het jaar) eten en bij elke druif mag je een wens doen;
2. Rauwe linzen en rijst mengen en in je broekzak stoppen (brengen geluk);
3. Een pop aankleden met oude kleren en deze ’s nachts om 12 uur buiten op straat in brand steken;
4. Gele bloempjes (rudas, schijnen nogal te stinken) brengen geld en geluk. Soms worden deze in een vaasje met water voor de winkel gezet en ’s avonds wordt het water naar de straat toe geveegd;
5. Alle kleding, hoeden en slingers in GEEL. Nou dat heb ik vandaag wel gezien. Ben vanmiddag naar het oude centrum gewandeld en echt in heel veel winkels en overdekte markten was de kleur opeens geel. Wat het meeste geluk brengt schijnt geel ondergoed te zijn. Hele bergen met gele onderbroekjes, behaatjes in geel met allerlei figuurtjes erop, heel veel soorten gele hoeden en slingers. Misschien moet ik ook maar iets in het geel gaan kopen want deze kleur schijnt je heel veel geluk te brengen ………

Vanavond om zes uur waren alle leerlingen en leraren van Ceica (spaanse school) uitgenodigd voor een dinertje. Het was erg gezellig en lekker en er werd over van alles en nog wat gepraat, de verschillende culturen, eetgewoontes en ook over de plannen die de leerlingen hebben tijdens hun verblijf in Peru.

Dit is mijn laatste week in Arequipa en ook van mijn spaanse lessen. Volgende week, als het goed is op 2 januari, ga ik het land verder verkennen. Wordt erg spannend!
Hasta la proxima vez!

• 27 December 2011 - 07:25

Petra:

Leuke foto's. Ik zie 2 vrouwen. Wie is wie? En wat een schattig meisje. Wat een belevenis en gezelligheid. Dus kerst is wel het belangrijkste familiefeest in Peru. In Nederland is het niet anders, veel eten en drinken, het kerkbezoek veel minder. Nog een fijne dag en tot gauw. Liefs Petra

• 27 December 2011 - 09:41

Gonnie:

Lieve Carien. Wat geweldig dat je zo opgenomen wordt in je gastgezin en je ook zo betrekken bij hun familiefestiviteiten. Heb je al geel ondergoed gekocht ? In Spanje hebben ze soortgelijke gebruiken, mannen kopen rood ondergoed voor hun geliefde. Ik probeer vanavond te skypen!!!!
    Abrazos y besos, Gonnie

• 27 December 2011 - 10:14

Chris Van Ham:

Hoi Carien,

Mooi verhaal en nog bedankt voor je mooie kaart voor mijn verjaardag.

Groetjes,
    Chris

• 27 December 2011 - 16:04

Tanja:

Toch mooi om over de verschillen en overeenkomsten van het kerstvieren te lezen. Morgen ga ik winkelen in Den Bosch. Misschien loop ik wel tegen geel ondergoed aan.
    Heb je al een reis geboekt?

Groetjes, Tanja

• 30 December 2011 - 04:23

Daniël W.:

Jouw Kerst was Vreugdevol en met veel menselijke Warmte.
    Wat gaat oudejaarsavond brengen?
    Veel plezier...