los pueblos - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu los pueblos - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

los pueblos

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

12 December 2011 | Peru, Arequipa

Gisteren heb ik een 4 uur durende busreis gemaakt naar de buitenwijken Cayma (woon ik nu) en Yanahuara en omliggende dorpjes van Arequipa. In Cayma is een mirador waar je over een groot dal kunt kijken en waar koeien en schapen grazen en landbouwproducten worden geteeld. Door dit land stroomt de Rio Chili. Op het uitzichtpunt staat een levensgrote houten figuur EL EKEKO, de legende is dat als je iets wenst je hem een miniatuurtje moet geven van je wens (bv autootje) en dat je wens dan gaat uitkomen??!!
In de stad is een kleine dierentuin met lama's: Qura en Chaku en alpaca's: Suri en Huacaya. Het verschil tussen deze dieren (los camelidos sudamericanos) is de hoeveelheid wol en de plaats waar de wol groeit op hun lijf. Deze soorten van lama's en alpaca's zijn huisdieren. De vicuñas en huanacos zijn soortgelijke dieren maar komen alleen in het wild voor en heb ik (nog) niet gezien. Bij de dierentuin is een heel grote ruimte waar de wol van deze dieren wordt verwerkt. In de nabijgelegen winkel kon je deze producten kopen maar de goede kwaliteit is ontzettend duur. Het platteland verschilt zoveel van de stad. Heel primitief maar het landschap in de dalen is erg mooi en er worden veel landbouwproducten geteeld en ook zie je veel boerderijtjes met koeien, schapen en soms paarden. Ook tractoren. De bergen zijn kaal en dor. In ieder dorpje waar de bus doorreed was wel een ruimte met stoeltjes en tafeltjes waar de lokale bevolking van de zondag genoot met eten, drinken en muziek en plastic opblaasspeelgoed (zo groot als bij ons in Nederland) en een soort bungee jump waar de kinderen zich vermaakten.
Verder heb ik een molen bezocht die volop werkte. El molino de Sabandía. Er staat een boom tegen de molen van 250 jaar oud. De gids heeft daar een foto van me genomen. Op de weg terug naar Arequipa heb ik de originele nog bebouwde terrassen van de Inca's gezien: Andenes de Paucarpato. Slim, slim waren die indianen!
Gistermiddag werd het koud met veel bewolking en vandaag is het ook fris en bewolkt. Ik denk dat ik maar snel ga boeken voor de Colca Cañon omdat het weer er niet beter op wordt en qua vergezichten heb je dat wel nodig.
Vamos a esperar que el tiempo va a hacer bueno.

• 12 December 2011 - 20:36

Lindsey & Marly:

Ge staot wir schon op dn foto carientje! We zijn jaloers! xxxxxxxxxx

• 17 December 2011 - 16:21

Stefan:

Hoi Moedertje,
    ik zie dat je je heel goed vermaakt.
    Hier in nederland zal het niet lang duren of de eerste sneeuw zal vallen. maar daar heb je daar geen last van.

Ik hou he kort want er komen dadelijk 2nichtjes op bezoek (incl. overnachting) of te wel dat zullen we morgen weer vroeg eruit moeten

Groetjes en tot snel op de skype

• 18 December 2011 - 10:42

Joke:

Hoi Carien,

Wat een goeie beslissing van jou om deze reis te maken, je merkt in al jou verhalen dat je er zo van geniet,
    en ik op mijn beurt geniet ook weer van jou verhalen. En ook de mooie foto's. ( en heb jij ook iets gewenst bij EL EKEKO ?)
    groetjes Joke