Derde week - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu Derde week - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

Derde week

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

10 December 2011 | Peru, Arequipa

Zondag heb ik het Monasterio de Santa Catalina bezocht, een heel groot complex met kamers, gangen en zelfs straten, midden in het oude centrum van Arequipa dat is gebouwd aan het eind van de 16e eeuw. Het meest opvallende vond ik de ruimtes bij de ingang: cellen voorzien van dubbele houten rasters waar de nonnen bezoek van buiten konden ontvangen. Ze bleven onzichtbaar voor de bezoekers. Ook de voorwerpen die dienden om zichzelf te straffen of straffen uit te zitten voor mensen die daarvoor betaalden: ijzeren voorwerpen die ze op het lichaam bevestigden en waar ze ook in sliepen. Raar... Op geen enkel schilderij waar de nonnen op stonden was een glimlach te zien. Ik vraag me af of ze wel gelukkig waren. Boven op het klooster kun je over de hele stad kijken met als blikvanger natuurlijk de vulkanen waarvan El Mistí toch wel heel bijzonder is. Er is een nieuw complex tegen het oude aangebouwd waar momenteel nog zo'n dertig nonnen wonen.
De rest van de week is heel rustig verlopen. Gisteren ben ik met de familie en oma naar 2 heel grote winkelcentra geweest. Ze liggen vlak bij elkaar. Er zijn er overigens 4 in Arequipa. Helaas had ik mijn fototoestel niet meegenomen. Ik geloof niet dat er in Nederland zo'n grote zijn wel heb ik ze ooit in Portugal en in Hongarije gezien. Het is heel vreemd om zo'n weldaad en grandeur in wijken te zien waar tegelijkertijd krotten staan. Volgens AnaCe zijn deze winkelcentra vooral bedoeld voor de rijke mensen: ze werken 25 dagen in de (o.a. zilver) mijnen en komen dan 5 dagen naar huis in Arequipa. Ze verdienen ontzettend veel geld volgens Peruaanse maatstaven maar het is gevaarlijk en ongezond werk onder de grond.
Mijn lerares Spaans, Sara (34 jaar), vertelde me dat haar familie, vader (is leraar aan universiteit), moeder en 2 zussen allemaal in 1 huis wonen en ze kort geleden een wasmachine hadden gekocht die ook centrifugeerde. Over de aanschaf hiervan hadden ze gestemd. De eerste keer dat ze de machine aanzetten stonden ze met z'n allen boven de machine te kijken om te zien wat die allemaal deed. Ze konden niet begrijpen dat dit mogelijk was. Iedereen in het gezin had eenvijfde deel betaald aan de wasmachine.
Donderdag 8 december was een nationele vrije dag (Maria Onbevlekte Ontvangenis). Mijn lessen spaans gingen wel door. 's Nachts en 's ochtends een hoop geknal in de straten met religieus gezang.
Gisteren en ook vandaag weer heb ik erschillende keren geprobeerd om te pinnen. Weer hetzelfde probleem als vorige week: GEEN GELD uit de automaat.
Ik denk dat als het volgende keer weer wel lukt ik maar meteen wat extra ga pinnen.
Vanochtend was er geen stroom in dit gedeelte van de stad en dat schijnt zo gemiddeld 2 tot 3 keer per maand voor te komen.
Het is al een paar dagen bewolkt en wat frisser en dat is de voorbode van het natte seizoen. Februari schijnt de natste maand te zijn.
Bedankt voor de reakties op mijn verhalen. Het is heel leuk om berichten van de andere kant van de wereld te krijgen.
Besos y abrazos

  • 10 December 2011 - 08:50

    Karel Corina En Kids:

    Hoi Carien
    Leuk weer iets van jou te horen.
    Het is bijna niet te geloven dat er zoveel verschil is tussen het leven bij ons en het leven in peru. Ik heb net maar weer vlug een wasje aangezet en er volgen er nog wel meer dit weekend en er was niemand die boven de machine hing haha. Als het weer het toelaat gaan we met de kerstdagen erop uit met de caravan.
    Afgelopen donderdag moest lindsey op voor haar theorie examen en is , gelukkig geslaagd , voor de komende weken heeft ze veel rijlessen ingepland en dan maar hopen dat ze vlug op mag.
    Ik ga nu stoppen met schrijven want de was moet in de droger en het werk moet natuurlijk wel doorgaan he, pas je goed op jezelf en tot horens groetjes van ons allemaal

  • 11 December 2011 - 06:12

    Wat Een Pracht!:

    Wat een geweldig mooi land. Het is ontzettend leuk om je belevenissen te lezen. Het was een moedig besluit om deze reis kiezen. Helaas heb ik bij je voormalige werkgever niet de kans gehad je persoonlijk geluk te wensen, bij deze alsnog. Geniet en wees zuinig op jezelf.

    groetjes,
    Ruud K.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

De eerste keer

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2012

Van Ayacucho naar Lima en naar huis

24 Januari 2012

Ayacucho, Quinua en Huari

22 Januari 2012

Islas, Reserva en onderweg

21 Januari 2012

Mummies, potten en een mormoon

19 Januari 2012

vliegen
Carien

Actief sinds 15 Okt. 2011
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 23858

Voorgaande reizen:

05 September 2022 - 18 Oktober 2022

Balkan Boulevard

20 November 2011 - 27 Januari 2012

De eerste keer

Landen bezocht: