Van Puno naar Cuzco 400 km - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Carien - WaarBenJij.nu Van Puno naar Cuzco 400 km - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Carien - WaarBenJij.nu

Van Puno naar Cuzco 400 km

Door: bota

Blijf op de hoogte en volg Carien

06 Januari 2012 | Peru, Cuzco

Vanochtend bij hotel opgehaald door taxi die me naar het busstation zou brengen. Heeft me bij het verkeerde station afgezet. Kwam daar binnen in de terminal pas achter en heb snel een andere taxi genomen naar de bus. Net op tijd. Ik had een busreis geboekt waarbij we onderweg een aantal bijzondere plaatsen zouden bezoeken en waarbij lunch was inbegrepen. Het eerste stuk van de reis voerde door de antiplano van Puno naar Pukara op 3900 meter waar we een museum hebben bezocht met beelden en gebruiksvoorwerpen uit de Inca-tijd en uitleg over de Antiplano, Andes Centrales en Viejo Mundo van 11.000 BC tot 1532 AC.

Van Pukara tot La Raya is veel veeteelt en haciënda’s en het meest gastronomische gerecht is Kankacho: geroosterd lam.
Toen naar La Raya op 4335 meter, dit is het punt waar de Antiplano eindigt en Cusco Regio begint. . Een super uitzicht op de gletsjer van 5410 meter. Er zijn veel bedrijfjes met de bekende llama’s, alpaca’s, ezels maar vooral schapen.
In de universiteit worden de 4 typen zuidamerikaanse kameelachtigen (llama, alpaca, vicuña en wanaku) gemengd om het ras te verbeteren (meer wol) en intussen zijn er hybride rassen (alpaca suri en alpaca wankayo).

Op een hoogte van 4000 meter groeien aardappelen en quinoa, dit is een heel eiwitrijk graan wat in soep en veel andere gerechten gebruikt wordt, ook wordt het wel gepoft.
In Sicuani hebben we geluncht (buffet met heel veel verschillende gerechten). Toen we net binnen waren in het restaurant begon het ontzettend hard te onweren en de hagelen.

In Raqchi op een hoogte van 3450 meter, waar ongeveer 150 families wonen hebben we de overblijfselen van een ceremoniële pre-Inka tempel bezocht. Het is heel bijzonder om te zien dat deze mensen toen al op de hoogte waren om de exacte plaats van de zon op 23 december (begin van de zomer) te kunnen bepalen) en de huizen zo te bouwen dat de zon dan precies in de lange straat tussen de huizen staat. Ook hadden ze opslag van voedsel in ontzettend veel ronde gebouwtjes (steviger dan vierkant en de lucht circuleert beter om bederf tegen te gaan). Naast deze gebouwen loopt de oude Inka Trail.

Verder hebben we nog een kerk in Andahuaylillas bezocht. Wat een pracht en praal, veel bladgoud, schilderijen en aquarel op de muren. Een typisch katholieke kerk. De fundamenten zijn van een Inka tempel maar de Spanjaarden hebben deze met de grond gelijk gemaakt en op deze fundering deze kerk gebouwd. Ze waren volop aan het renoveren en de aquarellen aan het overschilderen en een hoop bladgoud op de ornamenten aan het aanbrengen. Werd gesubsidieerd door Prensa (een spaans bedrijf) Unesco dacht ik ook en nog 1 ander maar dat kan ik me niet meer herinneren.

Het gedeelte vanaf La Raya worden veel mais en granen geteeld. Niet zo heel ver van Cuzco kwamen we door een dorpje waar voornamelijk brood werd gebakken en het volgende dorpje was een gastronomische plaats om Cuy te eten (cavia). Heb ik overigens nog niet gegeten maar ga ik wel doen, denk ik.

Om half zes na een reis van ruim 9 uur kwamen we in Cuzco aan. Een stad met 500.00 inwoners waarvan de bevolking Quechua en spaans spreekt.
Een taxi heeft me naar de hostel gebracht, Casa de la Gringa, een heel leuk gebouw met binnenprieeltje en een keuken waar je lekker je eten kunt maken of iets drinken met een grote huiskamer met banken en tv.
Morgen ga ik de Inka Trail doen: 4 dagen en 3 nachten met de eerste dag mountainbiken. Er zijn nog 6 andere Argentijnse mensen die dezelfde tocht gaan doen. Ben benieuwd of mijn conditie goed genoeg zal zijn……

• 06 Januari 2012 - 09:00

Karel Corina En Kids:

Hoi Carien
    Weer veel gezien jou hoofd raakt overvol met al die bezienswaardigheden.
    Super knap dat je het ook nog zo goed kan onthouden en over kunt brengen naar ons.
    We zijn super benieuwd (met name je broertje) hoe dat mountainbiken je gaat bevallen, maar ook dat krijgen we beslist te horen.
    Veel plezier en tot horens

• 06 Januari 2012 - 13:43

Ton:

dat wordt een belevenis waar je nog heel vaak aan terug gaat denken: kortom geniet ze!!
    met je conditie zit het wel goed; het eindpunt halen is belangrijk, niet wie er als eerste is. veel plezier met deze unieke tocht.

• 06 Januari 2012 - 20:49

Petra:

Ik zit weer te smullen van je verhaal. Natuurlijk haal je de tocht alhoewel op die hoogte wordt het flink hijgen. Geniet er maar van. En wat een schattige foto met die schapen. Tot gauw
    Petra

• 07 Januari 2012 - 10:45

Daniël W.:

Je geniet ervan met volle teugen houden zo.
    Regen,zon en warmte alles dezelfde dag, gewoon genietbaar.
    Hier is het nat.nat en nat...

• 09 Januari 2012 - 09:33

Gonnie:

Als je dit leest ben je waarschijnlijk terug van een van de meest ultieme ervaringen in Peru; wat ben je toch een KANJER.
    Wij zijn weer terug uit Morgins, weinig kunnen skieen door vele dagen met sneeuw, maar niet minder genoten van de Zwitserse Alpen. Gisteren zijn we bij onze vrienden Christien en Wim geweest. Zij vroegen hoe het met je gaat, zij vonden de ontmoeting in Marrakech anderhalf jaar geleden heel bijzonder alsof je elkaar al lange tijd kenden. Heb natuurlijk verteld van je verblijf in Peru. Vandaag ga ik weer aan het werk, heb er veel zin in. Zal proberen om te skypen..Hasta pronto, mi corazon. Abrazos y besos, Gonnie y de parte de Jos tambien